Szervezeti történet
Munkabizottságunk elődje Kommunikációmenedzsment Albizottságként 2009 márciusában jött létre az MTA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottsága keretein belül. Megalapításától kezdve szorosan együttműködik a szintén 2009-ben létrehozott PTE Gazdasági és Vállalati Kommunikáció Intézményközi Szellemi Műhellyel (GVKM)[1]
2012-ben az MTA IX. Osztályon belül történt átalakulások következtében az Albizottság a Gazdálkodástudományi Bizottság munkabizottságává vált, azóta a GTB Kommunikációmenedzsment Munkabizottsága elnevezéssel, a folytonosságot megtartva működik.
Az értékvezérelt vállalatirányítás, a vállalati immateriális javak előtérbe kerülése a korábbitól eltérő megvilágításba helyezi a vállalati kommunikációt.
A vállalati stratégiához kötött, abból levezethető vállalati kommunikációs stratégia, a megvalósítást célzó taktikák ma éppúgy részeivé váltak a vállalati tervezésnek, irányításnak és ellenőrzésnek, mint más vállalati funkciók. Magyarországon a vállalati kommunikációmenedzsment, a kommunikáció-kontrolling, a vállalati (intern) kommunikáció eredményességének, hatékonyságának mérése gyerekcipőben járnak. E terület felkarolására, a téma iránti érdeklődés felkeltésérére és művelésére, elméleti és gyakorlati problémák megoldására hivatott a Kommunikációmenedzsment Albizottság.
- Segíti a kommunikációmenedzsment terén élenjáró országokban megjelenő szakirodalom követését, terjesztését Magyarországon.
- Kutatások révén hozzájárul a kommunikációmenedzsment hazai műveléséhez.
- Workshopok és konferenciák rendszeres szervezésével fórumot teremt a téma elméleti művelői, az egyetemi oktatók és kutatók, valamint a vállalatok kommunikációért felelős munkatársai találkozása számára.
- Segíti a tudományos utánpótlás nevelését a művelt kutatási területen: támogatja a témában szakdolgozatot, TDK-pályázatot készítőket és a PhD tanulmányaikat folytatókat, meghívja a téma iránt érdeklődő fiatalokat is rendezvényeire.
- Hálózati kapcsolatot épít ki a terület iránt érdeklődők körében.
- Minden érdeklődő számára elérhető honlapot hoz létre, amelyen közzéteszi az aktuális eseményekről szóló értesítéseket, archiválja a fontos események dokumentumait.
- Lehetőség szerint kiadványokkal segíti a konferenciák anyagainak megismertetését.
Hangsúlyozva, hogy a munkabizottság tevékenysége egy ma kurrens ismeretterületre irányítja a figyelmet, teljes mértékben integrálódik a Gazdálkodástudományi Bizottság (GTB) munkájába, programjait minden GTB-tag figyelmébe ajánlja, és számít valamennyi tag részvételére és munkájára. Célja a szervezeti és vállalati kommunikáció iránt érdeklődők összefogása, közös gondolkodásra késztetése és ennek köszönhetően elmélyültebb ismeretek megosztása. Az albizottság / munkabizottság tevékenységében való aktív részvétel nem zárja ki a GTB valamely más albizottságában, illetve a GTB-ben való tevékeny részvételt, éppen ellenkezőleg, ebben rejlik a tudományterületek szinergikus kölcsönhatásának biztosítása.
- tudásmegosztás: konferenciák, workshopok, kiadványok révén,
- kutatások kezdeményezése, összefogása,
- az utánpótlás-nevelés támogatása.
Tisztségviselők: elnök és titkár
Az Albizottság, majd a Munkabizottság 2016-ig Borgulya Istvánné (PTE) alapító elnök és Deák Csaba (ME) titkár irányításával működött, évenkénti konferenciákat, workshopokat, tudományos fórumokat szervezve. 2015-ben a titkári feladatkört Konczosné Szombathelyi Márta (SZE) vette át. 2020-ban Konczosné Szombathelyi Márta lett a Munkabizottság elnöke. Ez időtől kezdve Borgulya Istvánné tiszteletbeli alapító elnökként segíti a Munkabizottság tevékenységét, a titkári teendőket Balogh Gábor (PTE) látja el.
A munkabizottságnak akadémiai részről tagjai, a vállalati szféra részéről együttműködő partnerei vannak.
A megalapítás óta eltelt időszak alatt a célkitűzések és feladatok nem változtak, a kommunikációmenedzsment tartalmi körei azonban folyamatosan bővülnek, követik a vállalati gazdálkodásban és vállalatvezetésben megjelenő új kihívásokat.
[1] A GVKM 2009. január 30-án tartotta első rendezvényét. A tapasztalatcserén öt vállalat, hét egyetem és három főiskola vállalati/üzleti kommunikációval behatóan foglalkozó szakemberei (összesen 25 fő) vettek rész.